woensdag 24 augustus 2011

Afvallige

Onlangs was er een schrijven van onze grote regionale afvalophaler Avalex, ook zij gaan efficiënter werken en komen binnenkort nog maar één keer in de twee weken die grote grijze en groene bakken legen. (Zouden we mogen meedelen het voordeel dat dit oplevert, door verlaging van de afvalstoffenheffing?). Nu zit bij veel mensen in één week die kliko al vol, dus hoe redt je het voor twee weken? In dat geval kon je een 40-liter bak vragen.

Ik heb het anders gedaan, ik bedacht me dat ik voor dat kleine restje afval geen kliko meer wilde hebben en belde met Avalex om ze te melden dat ik geen kliko wil, maar mijn zakje naar de verzamelcontainer op de hoek van de straat breng. Het had wat voeten in aarde maar het kon. Helaas, op de dag dat mijn containers opgehaald zouden worden ging het mis met onze communicatie en ik zag Avalex wegrijden zonder mijn container in hun laadbak. Jammer, en van een nieuwe afspraak was nog niet gekomen.

Maar vandaag was het grote vernieuwen daar! Bij het wakker worden, het tandenpoetsen om preciezer te zijn, lieten rare geluiden me naar de straat kijken. En daar zag ik een leger nieuwe containers, klaar om de aanval tegen afval in te zetten!


Ik was nieuwsgierig of er voor mij ook eentje bij zou zijn. Was ik nou uit het systeem gegooid of niet? Bij thuiskomst vanmiddag wist ik het! Ze moeten me niet meer, geen bodempjes afval in veel te grote containers.  Zie je dat lege hoekje schuur hieronder? Dat is MIJN schuur. Zie je die andere zichtvervuilende plastic bakken? In alle kleuren? Grijs, groen, blauw..? Allemaal een grote besteld. Allemaal mooi hun chip en adres erop. "Alleen om het tijdstip en aantal te meten". Natuurlijk.


Maar ik heb na morgen geen bakken meer. Wéér wat weg uit mijn leven. Het voelt wel wat eng, een hele stap eigenlijk. Dat éne zakje per week in de verzamelcontainer heb ik niet zo veel moeite mee. Een groenbak (en ik had er stiekem twee, want hele grote tuin) zou ik meer kunnen gaan missen. Wat als ik weer eens een grote snoeironde houd? Dat gaat niet allemaal in de compostbak (waar ik nog maar bij af moet wachten of ik dat echt tot compost krijg). Gelukkig mogen we het grote werk ook gebundeld aanleveren of naar het afvalstation brengen, dat gaat dus best wel lukken. Wat het eng maakt is, denk ik, het definitieve ervan. Wat ik enige maanden geleden als experiment begon, "Zo Zero Mogelijk Waste", is door het verdwijnen van mijn kliko's, geen experiment meer maar het krijgt een definitieve status. Ik MOET nu doorgaan want ik kan mijn afval niet meer kwijt, het afvalverhaal is nu mijn leven, mijn systeem geworden. A small step for the world.... a giant step for me. :)

Oh, overigens houd ik toch een kliko achter. Ik heb bedacht dat ik geen regenton ga kopen maar gewoon een grijze of groene (ik moet nog even kijken wat het best in de tuin past :)) kliko houd en die zet ik bij de regenpijp. Een gratis regenopvanger.. al hebben we er afgelopen maanden niet zo'n behoeft aan gehad. De plantjes bleven toch wel nat. Maar het wordt vast weer anders...




3 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig idee!
    Ik was er al zo trots op, de lege otto, maar vond het wel zielig staan. Omdat wij nu klaar ben met declutteren (min of meer) zou het bij mij ook gewoon weg kunnen!
    Maar dan ook nog het regeton idee!
    Jij bent ECHT Zero Waste!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een grote stap zeg! Maar hoef je nu ook geen afvalstoffenheffing meer te betalen? Bij ons gaat dat allemaal via de gemeentelijke belastingen, volgens kom je er hier gewoon niet uit, uit het systeem.
    Maar oh, wat knap, die kliko eruit....nou ja, met een getransformeerde kliko dus, als regenton!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed van je! Het zou mij nog niet lukken,helemaal zonder grijze bak. Al zit die meestal nog niet eens half vol. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen