vrijdag 26 augustus 2011

Voetstappen

Mensen, wat kosten jullie me een tijd! Elke keer als ik bij blogs kom, ga ik van het één naar het ander. Er is zóveel te leren voor me! Zo kwam ik, vraag me niet meer hoe, op een site waar ik mijn voetafdruk kan meten. Niet zomaar alle voetafdrukken in mijn voortuin bijvoorbeeld, maar mijn voetafdrukken die ik in de wereld achterlaat. Natuurlijk heb ik de test gedaan. En mocht ik denken dat ik aardig goed bezig ben, het was een bevestiging van mijn vermoeden dat ik nog flink wat moet veranderen. Het mooie is dat ik wel weet wáár ik mijn verbeterpunten heb.

Ik lig met voetafdrukken (beter bekend als "footprints") zelfs nog boven het gemiddelde.

Mobiliteit bijvoorbeeld. Ik weet al, en besloot al, dat de auto er uit gaat. Moeilijke beslissing en een gemis natuurlijk, maar hij gaat er uit. Vakantie.. papier.. er wordt aan gewerkt. Ik zal de komende tijd bloggen over mijn vooruitgang. En over een poosje weer een scan doen. Ik kan wel vertellen, had ik die scan een half jaar geleden gedaan, dan was het nog veel ongunstiger geweest. Ik ben op weg, maar ben er niet. (Dus, ja, kritische lezer, er zullen nog zeker verbeterpunten zijn).

Ik hoop binnen een maand onder het gemiddelde van 6,2 te zitten. Nu staat het op 6,9. Wel een mooi instrument om de vooruitgang te meten.

En jij?? Bekijk het hier bij Duurzaamheid in actie..

3 opmerkingen:

  1. Ik deed de scan een tijd geleden en toen scoorde ik beneden gemiddeld! Ik was aangenaam verrast! Voornaamste redenen waren vegetarisch eten, biologisch eten en ik heb zelf geen rijbewijs. Al telde ik wel de kilometers dat ik in de auto zit eerlijk (schatting; ik weet hoeveel km we rijden en hoeveel manlief rijd naar het werk, het verschil plus de vakantiekilometers telde ik voor mij mee).
    Zero waste zou een volgende goede stap zijn, maar dat is (nog) te hoog gegrepen voor me. Al heb ik wel een paar ingebakken gewoonten die afval besparen. Maar ons afval vind ik eerlijk gezegd toch beschamend, zeker als je het bouwpuin van de afgelopen jaren telt!!

    Succes met het wegdoen van de auto! En de rest, natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 'm ook een poosje terug gedaan, maar toen scoorde ik nog behoorlijk hoog. Ik weet niet meer precies wat de reden was, maar ik keek er wel van op. Hoewel ik ook nog heel veel verbeterpunten heb, denk ik dat ik toch meer doe dan de gemiddelde Nederlander. Als je dan boven het gemiddelde uitkomt, voelt dat wel wat vreemd.

    Nu ik de reactie van Zena lees; volgens mij had het o.a. te maken met onze vliegvakantie van afgelopen jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik scoorde beneden het gemiddelde. Maar probeer nog altijd,om nog milieuvriendelijker te leven. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen