woensdag 28 december 2011

Aan alle kanten in de fout..

Het is duidelijk..over successen is het makkelijker schrijven dan over eigen falen. En ik was stil de laatste weken he? In mijn hoofd heel druk met duurzaam zijn, op mijn werk, in huis en met de mensen om me heen vooral alleen druk zijn. De zero waste boodschappen schieten erbij in, verantwoord eten schiet erbij in, gratis buiten lopen werd een sportschool en aan alle kanten knaagt het aan me. Het gevoel van net niet alles onder controle hebben. Ken je dat gevoel van een acrobaat met 6 ballen? Concentreer je op één, valt er een ander. Pak je de ander op, en een tweede en een derde, dan is de vierde al weer ver van je afgerold. Zo voel ik me in het dagelijks leven. Maar een acrobaat is er ook niet in ene gaan staan en het kunstje vertonend. Die heeft ook moeten oefenen en oefenen en oefenen. En gelukkig is het bijna 1 januari en kan ik me weer overladen met allemaal goede voornemens. Wél alles op een rijtje, wél alles goed doen en wel helemaal "in control" en vooral blijven oefenen om me al die zelf opgelegde gewoontes een echte gewoonte te maken. Hier en daar zie ik allemaal lijstjes verschijnen met 52 voornemens en ik denk dat ik dat binnen een paar dagen ook wel kan hebben.

Maar eerst geniet ik nog na van mijn Kerst. Veel gewerkt de week ervoor, boodschappen gedaan en het was niet eens zo druk in de winkels. Iedereen bezuinigd of de openingstijden zijn nu gewoon ruim? Menuutje gemaakt want mijn zussen met mannen en kinderen zouden bij mij komen eten. 11 mensen totaal, en een hoog "lust ik niet" gehalte. En in plaats van me daarover op te winden zocht ik nu de uitdaging in een menu waarbij dat bijna uitgesloten zou zijn. En wat zo dicht mogelijk bij mijn moeders kerstdiners zou komen. Helaas was dit nu al de vierde kerst zonder ouders. Maar mensen.. wat heb ik genoten! Er was kalkoen (waar las ik ook alweer dat verhaal over de rampen die een kalkoen mee moet maken?), spruitjes, aardappeltjes, gestoofde peertjes (voor het eerst zelf gedaan!), daar was mijn moeders servies, lieve zussen, een geordende keuken, geen stress, veel plezier, kinderen die alles aten, wandeling, films, en veel dankbaarheid van mijn zussen. Duur en niet duurzaam maar het was het waard.


De avond ervoor? Met mijn twee kinderen gourmetten. Het gebeurt niet veel meer dat we met zijn drieeen aan tafel zitten en nu was er alle tijd, veel gesprekken, een super mooi kado voor mij waarbij ik het niet droog hield. We deden niet veel met het bijbelse verhaal waar ik toch mee ben groot gebracht, maar ik had (en nog) een heel vredig gevoel. Ik ging bijna spinnen.

En nu ga ik mijn leven weer beteren op consuminderen.En zelf ook weer wat minderen. Vandaag een bijkom dagje gehad, morgen en overmorgen weer werken en werken aan de 52 voornemens, maar dat gaat niet moeilijk worden.


En als schrijf ik niet zo veel, ik lees jullie wel! Blijf me vooral inspireren!

5 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd naar je 52-voornemens. Klinkt alsof je een heerlijke Kerst hebt gehad. Af en toe de teugels laten vieren geeft soms ook weer nieuwe inzichten of weer veel zin om er tegenaan te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De 52 lijstjes zijn een echte hype aan het worden. Leuk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien iets minder tegelijk willen consuminderen?En pas verder,als het echt "normaal"is voor je. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach, wat is fout...het is geen wedstrijd, je kan alleen maar je best doen...en zoals je zegt, al de ballen in de lucht houden is ook moeilijk.
    Af en toe even resetten, even je doelen weer voor ogen terughalen maakt je weer scherp...in elk geval voor een tijdje.

    Groet, Creanda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soms moet je periodes hebben waarin het niet zo goed gaat, om het verschil te merken als het wel goed gaat!

    BeantwoordenVerwijderen