zaterdag 16 juli 2011

Verpakt? Dan maar groot?

Het gaat mij niet lukken alles onverpakt te kopen. Wat doe ik met wasmiddel? Met vaatwastabletten? Suiker? Zoetstof? En zo nog wel meer dingen. Ik ben  niet zo ver dat ik mijn eigen waspoeder ga maken, of alleen maar met de hand vaatwassen of eigen pasta maken. Ik moet tenslotte ook nog wel zo'n 32 uur per week werken om te kunnen leven, wonen en sparen. Daarnaast moet ik ook nog in mijn eentje mijn huis schoonhouden, tuin bijhouden, hond uitlaten, moeder zijn, vriendin zijn, socializen, vers koken en achter heel veel onverpakte producten aan. (Toch die zoon van mij weer eens wat meer op zijn verantwoordelijkheden in huis wijzen;)).

Dus wat doe ik met die dingen die wel verpakt blijven? Zou het verschil maken om in één keer een groot-verpakking te kopen? Al een poosje zoek ik naar oplossingen voor pasta, een veel gegeten product hier in huis en daarom besloot ik weer eens in de Makro te gaan zoeken. Die zijn tenslotte van de groot-verpakkingen toch? Afgelopen week was ik er. Wasmiddel in de aanbieding. Wel 115 "scoops" voor ruim 15 euro, in een grote kartonnen doos. Gekocht. Vaatwastabletten, wel 100 stuks. Gekocht. Heel optimistisch bereken ik dat die 115 scoops misschien wel genoeg moeten zijn voor een jaar. Stel dat ik drie wassen per week doe? (twee personen, moet kunnen toch?) Stel dat ik altijd net iets minder waspoeder neem dan de aangegeven dosering? Alleen maar volle machines draai? Ik denk dat ik een heel eind kom. Op de dag dat ik het pak aanbreek, (eerst nog even mijn oude voorraadje opmaken) zet ik de datum erop en kijk hoe ver in het jaar ik ermee komt. Hetzelfde voor de 100 vaatwastabletten, alleen volle machines, grote dingen even met de hand, kijken hoever ik kom.

En dan heb ik nog een grote zak pasta gevonden. In plastic, maar wel 5 kilo in één zak, en die ene zak kan ik dan wel weer als verzamelzak gebruiken voor mijn overige plastic afval. (Ja, ja.. ik kan het mooi allemaal voor mezelf verantwoorden :)). Ik geloof niet dat het de allergoedkoopste pasta is, maar het gemak en de verpakking maakt weer wat goed.

Het voordeel van al deze aankopen is wel... voor deze artikelen ben ik voorlopig klaar met kopen! Dat maakt ook mijn inkopen doen wel makkelijker, nog een voordeel dus van groot inkopen.


O, ja.. en de zoetstof heb ik afgezworen. Ik leer wel thee drinken zonder suiker of zoetstof en ook cappuccino moet zonder lukken, zwarte koffie lukt tenslotte al járen. Ik heb zo juist de laatste plastic dispensers van zoetjes weggegooid. Soms maken we een grote sprong vooruit en soms nemen we een klein stapje, maar alles voelt goed!

5 opmerkingen:

  1. in nederland kan je heel gemakkelijk STEVIA kopen dit is een natuurlijk plantje en je kan het druppelen in je thee ed geen calorien en veel gezonder dan aspartaam ed een flesje kost ongeveer vijftien euro maar de zoetkracht is enorm en als het leeg is (wat zeer lang duurt wat je hebt maar een druppel per kopje nodig!!!)dan kan het in de glasbak!!
    met vriendelijke groet Jezebelle uit vlaanderen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik knip de vaatwastabletten doormidden. De vaat wordt net zo schoon en doe er 2x zolang mee.

    Groet, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waspoeder kan je 1 op 1 vermengen met soda; veel goedkoper en je doet er dus ook langer mee en goed voor je machine.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grootverpakking is niet HET antwoord maar wel een hele stap.
    Volgens mij komen de meeste afvalproblemen door dubbel verpakt en per portie verpakt.
    Dus voel je alsjeblieft niet schuldig. Jij staat in ieder geval WEL bij stil.

    Tip van Vlasje met soda en waspoeder heb ik ook heel lang gedaan, werkt echt heel goed.

    En verder:
    Ipv vaatwastabletten kun je ook VAATWASPOEDER gebruiken. We hebben nu die van Sonett (niet duur en bio), in kleine emmertjes die ook heel goed weer gebruikt kunnen worden.

    Suiker kun je ook kopen in papier (doe ik ook).
    Sommige dingen kun je niet zonder verpakking kopen maar ga dan in ieder geval voor papier.

    Zoetmiddelen kun je beter vergeten, daar wordt je dik van. Ga over op stevia, ook te koop in papier of plastic zakje (recyclebaar).

    Groetjes,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb hetzelfde als jou. Ik werk ook, en wil ook tijd doorbrengen met familie en vriendinnen. Ik heb de tijd helemaal niet om achter alles aan te gaan en alles zelf te maken of te bakken. Ik ben geen huisvrouw, en dat ambieer ik ook niet.

    Grootverpakkingen lijkt me dan een goed alternatief. Zal mijn moeder binnenkort eens lief aankijken, want zij heeft zo'n pasje van de makro.

    Tip: pasta kieper ik in lege weckpotten. Staat leuker dan in zo'n zak, en je ziet gelijk hoeveel je nog hebt.

    BeantwoordenVerwijderen