maandag 25 april 2011

De eerste stappen Zero-waste

Zo was aan het begin, zo'n drie weken geleden, mijn streven alleen nog maar om richting Zero-waste te gaan. Ik zag een mooie uitdaging; wat die familie Johnson uit Amerika kan, kan ik dat ook? En zo liep ik een paar dagen te denken en proberen uit te vogelen hoe ik mijn boodschappen dan zou gaan doen.

Als eerste was er de melk. Melk pakken van karnemelk, volle melk, magere melk en veel Milk&fruit. Ik denk dat de Kliko daar al flink mee gevuld werd. Dat moest anders. En toen schoot de boer van vroeger door mijn hoofd. Al een kleine 25 jaar geleden ging ik wel eens bij mij in de toen nog vrij nieuwe woonwijk naar een boerderij die rechtstreeks aan consumenten leverde. Ik woonde bij hem om de hoek! Zijn boerderij was net overeind gebleven bij het annexeren van platteland voor die nieuwbouwwijk. En wat later was ik die boer gewoon helemaal vergeten. Het geluk wil dat ik nog steeds in die woonwijk woon en dus heb ik de boer weer opgezocht en hij boerde er nog net zo. Hij wat ouder geworden, ik wat ouder geworden en onze kinderen bijna volwassen. En daar koop ik nu een paar keer per week mijn melk. Ik wandel of fiets erheen met mijn hond (die ook gelijk weer uitgelaten) en laat mijn eigen flessen vullen met karnemelk en volle melk. Ik moet concessies doen; er is geen magere melk. Dat is even schrikken, net begonnen aan weer een Weight Watchers poging, volle melk gaan drinken? Maar ik heb het overwogen. Als ik alleen maar koop waar zo goed als geen verpakking om heen mag zitten, vallen snoep, koekjes, chips, diepvries pizza's en nog veel meer af. Dat compenseert volgens mij wel de volle melk.

De Milk&fruit? Dat is de dagelijkse drank van 19-jarige zoon, een literpak mee naar zijn werk. Het was even zoeken en hopen op zijn goedkeuring. Ik mix nu een halve liter volle melk, een groot deel karnemelk en koop een glazen fles Karvan Cevitan siroop, bij voorkeur ligt, en meng dit met de melk Standaard staat er nu een liter gemengde "Milk&Fruit" in de koelkast in een mooie glazenfles van de Kringloopwinkel. Blokker verkoopt handige half liter thermosflesjes  en ja, hij durfde er zowaar mee de werkvloer op. Daarnaast moest ik natuurlijk een flinke flessenreiniger kopen, maar het werkt allemaal! Soms moet zoon nog even het laatste woord hebben. "Ja, mam, het is lekker. Maar bij de pakken weet ik dat ze morgen ook lekker zijn, maar jouw mix is elke dag weer afwachten hoe het die dag weer uitpakt". En dochter? Die drinkt het niet, maar zij woont al zelfstandig dus "take it or leave it".

Oh, en daarnaast verkoopt de boer nog vanillevla, yoghurt met vruchten en boter. ( Helaas gaan die nog in plastic emmers en kuipjes, maar het is wél rechtstreeks van de boer, zonder vrachtwagens, supermarkten enz). En de eieren gaan netjes in mijn retour gegeven doosjes.

Zelf vind ik dat ik met deze eerste verandering een flinke klapper heb gemaakt in het besparen van afval, uitschakelen van vervoer over wegen (van boerderij naar fabriek, fabriek naar super, super maar mij). De boer levert nu rechtstreeks aan mij (en veel anderen). Los nog van besparen van geld! Een liter eerlijke melk voor 50 cent. Waar vind je dat nog?

Nou hier!

En lees even meer op de duidelijke site van deze boerderij;

1 opmerking:

  1. Zo, fantastisch zeg!! Ik heb net je blog ontdekt en ben zeer onder de indruk van deze actie :)
    Ook ik was onder de indruk van de familie Johnson en vroeg me af of je dat in NL ook kunt. Behalve groenten/fruit op de markt te kopen, moet ik het nog erg uitvinden allemaal. Dan is het des te leuker zo'n succesverhaal te lezen!
    Mijn moeder maakte trouwens ook altijd een soort Yokidrink toen ik nog op de basisschool zat door wat karnemelk, yoghurt en roosvicee te mengen. Erg verfrissend en veel lekker dan 'de echte'!

    BeantwoordenVerwijderen