dinsdag 7 juni 2011

Mijn eerste oogst!

Het begin.
In mei besloot ik dat ik wel eens groenten zou kunnen zaaien in mijn achtertuin en dat deed ik. Vijftig worden en voor het eerst van je leven groenten zaaien, beetje laat wel. En het is niet zo dat ik er geen mogelijkheid voor had, of niet van het bestaan van eigen groeiende groenten wist. Vroeger thuis.. (oh, ik hoor het mezelf zeggen..vroeger was alles beter!) woonde ik op een boerderij. Melk, vlees, groenten.. alles was van eigen vee, stal, grond. Mijn opa en vader hielden een hele grote groetentuin bij waar we hele zomers en ik denk ook winters van aten. Nu praat ik wel over mijn héél jonge leven, later kwam er ook meer en meer uit de supermarkt. (Daar heb ik later nóg een mooi verhaal over). Maar goed, het begin van mijn leven was echtg Zero waste en ik vond het normaal. :). Echter.. met die groetentuin heb ik weinig energie gestoken in het weten van hoe en wat. Ik rommelde wel eens mee met mijn opa tussen het onkruid wieden, maar meer at ik stiekem de oogst. Rauwe doperwten en de aardbeien. Dus nu moet ik opnieuw beginnen, als een kind leren, hoe ik met die groeten omga. In het wilde weg een stukje tuin in gebruik genomen, (de rest moet nog gerenoveerd) en gezaaid. Elke dag was het eerste wat ik 's morgens deed de tuin inlopen en kijken of er al weer meer opgekomen was. En alles kwam op! De gekochte tomatenplant, paprikaplant en aarbeienplantjes deden het ook goed. Verder staat er nu rucolasla, radijsjes, en (even spieken op het zakje) pluksla.

Na 5 weken.

En van de week was het zover..ik ging oogsten! Voorzichtig de grootse blaadjes sla en radijsjes er uit gehaald, gewassen en een heerlijke salade van gemaakt. En gisteren nog één. De gezinsleden moesten even door een barriere heen. Wat is het geval? Ik heb een hond en die loopt vaak los in de tuin, de mee-etenden bedachten dat die wel over de groenten geplast kon hebben. Of vogels erop gepoept. Of katten van de buren er doorheen gesnuffeld. Pfff.. ik heb het goed gewassen, bij de kassla weet je ook niet wat er op gevallen of gespoten is..en ze hebben uiteindelijk ook lekker gegeten!

Ik hoop nog heel veel te kunnen eten uit mijn tuintje, dan hoef ik geen komkommer of tauge te kopen. Ik neem elke werklunch een grote bak salade mee en ik hoop dat ik veel uit eigen tuintje kan halen. De smaak aangebracht natuurlijk met kruiden uit eigen tuintje.

De kruiden. (maar die hebben eigenlijk meer ruimte nodig)

De oogst!
En nu wil ik nog vruchtenboompjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten