vrijdag 2 september 2011

Boodschappenlijstje

Alweer bijna 5 maanden ben ik zoekende naar boodschappen die bij me passen en dat valt niet mee. Een ritme vinden in het boodschappen doen ook niet, en een planning nóg minder. Maar vandaag heb ik een goed gevoel. Het is niet helemaal zero waste, het is niet helemaal biologisch, het is niet helemaal zuinig, maar voor nu denk ik dat ik voor mezelf een aardig gemiddelde gevonden heb.  Wat was het rondje vandaag?

  • Eerst een pakket op de post doen voor een vriendin. Een voor ons beiden eerder succesvol eiwitdieet past mij niet meer. De 10 kilo teveel moeten er nu op "natuurlijke" weg af. Zij doet nog één sessie en toen ze hoorde dat ik mijn laatste spullen op Marktplaats had gezet, wilde ze weten waar ze kon bieden. Een vriendin die me eerder zoveel -voor haar te grote- kleding gaf, krijgt dat natuurlijk voor niks. Zo, einde eiwitproducten, weer een lege la. Niet einde eiwitprincipe, dat blijft het wel voor mij, maar dan natuurlijke eiwitten.
  • Toen de biologische winkel in de binnenstad bekeken. Niet slecht, veel producten, maar bijna allemaal verpakt. Groenten, (aubergines, tomaten, prei, bleekselderij en spitskool) in mijn eigen waszakjes gedaan, biologisch vlees (hamburgers en gehakt) maar dat dan wel voorverpakt. Haverzemelen in een papieren zak. Verzorgingsproducten keek ik, maar doe ik niet.. verpakt. Kosten 19,35.
  • Door naar "de turk". Heerlijk verse witte broodjes in mijn waszak, een kilo worst in één plastic omhulsel, daar worden heel veel plakjes broodbeleg van gesneden. In verhouding tot per onsjes verpakte vleeswaar érg weinig plastic, niet duur heel goedkoop!, en ook nog halal. Ook dat nog. Waszak champignons. (de enige plek waar ik ze los vind en niet in blauwe bakjes). Veel olijven in mijn eigen plastic emmer (ik durf steeds meer!) en omdat de kassamevrouw wel besefte dat ik dat emmertje ook betaalde, trok ze wat van de prijs af. Een pluim! En nog wat oosterse worst voor zoon, in plastic helaas. Rekening 12,50.
  • Dan de kaasboer, (bij die biologische winkel helaas allemaal voorverpakt) mijn stuk 30+ oude kaas en een een gorgonzola in mijn eigen meegebrachte doos. Ook daar weten ze het nu dat er bij mij geen papier om hoeft. Rekening 11,50.
  • Dan nog naar de Lidl. De laatste dingen waar geen ontkomen aan is; frisdrank, veel minder dan "vroeger", geen pakken meer, maar in statiegeldflessen en/of plastic weggooifles (helaas), en voor zoon nog een pakje fruitbiscuit en bakje kipsate salade en voor mezelf een 3-liter pak wijn. (Daar moet ik jullie mening nog eens over vragen, morgen ;)) Rekening 13,95. 
  • Tijdens het koken van een vegetarische ovenschotel ontdekte ik dat mijn volle melk niet voldoende was. Een blik op de klok maakte duidelijk dat mijn "melkboer" nog open was en gauw nam ik hond en fiets, kocht er een liter yoghurt, een liter volle melk, (eigen flessen) een doos eieren (ruilde doosje om), bakje boter, zak cherrytomaten. Kosten 5,20.
Ja, ik was er wel even wat tijd mee kwijt,  maar ik denk wel dat ik zo mijn boodschappen patroon gevonden heb. Ik blijf zoeken naar verbeteringen en alternatieven, maar voor vandaag was ik tevreden. Totale kosten? 62,50. Ik weet niet of het genoeg is voor de hele week, maar ik ga het proberen.  Voor hoeveel mensen? Eigenlijk maar voor 2, en vaak nog niet eens.. Hoe doen anderen dat toch voor 30 of 40 euro voor vier mensen!
 (mocht je zien dat er andere dingen op de foto staan dan in het lijstje vermeld.. ik heb deze foto een eerdere shoppingronde gemaakt. :))

5 opmerkingen:

  1. Ik denk dat €30 of €40 voor vier mensen niet te doen is als je allemaal naar speciaalzaken (zo noem ik voor het gemak dan even de kaasboer etc) gaat. Daar liggen de prijzen nu eenmaal meestal hoger. Maar je boodschappen zien er goed uit, ook fijn dat je zoveel adresjes hebt waar je dingen los, zonder verpakking, kunt kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prettig,dat jij al die winkels in de buurt hebt.Dat kun je een groot deel kopen volgens je denkbeelden.Ik moet schipperen,maar maak er het beste van. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed allemaal. Lijkt wel op mijn boodschappengedrag. Ik koop ook overal en nergens, dat wat me uitkomt en zo min mogelijk zonder verpakkingen. Ik let wel op de centjes en heb alle bedragen precies in mijn hoofd zitten. Fijn dat de biowinkel zo goed gesorteerd is zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat lukt mij ook absoluut niet hoor, voor 30 of 40 euro. Ik begin ook eindelijk m'n ritme te vinden. Bij ons begint het op donderdag met het bio groentepakket. Zaterdag-ochtend mag manlief naar Appie voor wat basisdingen (steeds minder) daarna loop ik het lijstje winkels af (slager, bakker, turk) en de rest op de markt. Ok, we zijn er wat langer mee bezig maar krijg er steeds meer lol in!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Very informative, keep posting such good articles, it really helps to know about things.

    BeantwoordenVerwijderen