woensdag 10 april 2013

Harry Potter en de folders


Je kent vast wel dat stukje film van de eerste Harry Potter film. Dat stukje waarin hij overspoeld wordt met brieven die door zijn brievenbus blijven vliegen en waar geen eind aan de stroom lijkt te komen.


Datzelfde gevoel krijg ik de laatste tijd. Er lijkt geen eind te komen aan de stroom reclametroep! Net weer, na een paar dagen afwezigheid pak ik de post erbij om die door te nemen. Een boekwerk wat ik zelf aangevraagd heb. Dank daarvoor. Een dikke envelop van Audi. Mijn hemel, wie denkt nou dat ik ooit een Audi ga rijden? En hoe komen ze nou weer aan mijn adres? Een dikke envelop van mijn eigen (staats)bank met daarin een kleurrijk folder over welke voordeeltjes overal te halen zijn. (Hoef ik niet, geef mij maar iets meer rente). Verder ben ik lid geworden van de Kampeerautoclub, dik blad, maar daar moet ik veel tips uit halen voor de komende vakantie. En wat bijgesloten? Twee folders die normaal niet langs de "Nee" sticker komen.

En dan nog iets, en dat viel nog het foutst op mijn mat... De welbekende Kampioen! Nadat ik het plastic eraf getrokken had vielen er, naast het blad zelf, drie (en misschien wel vijf! ) losse drukwerken op de tafel. Weer folders die de "Nee"sticker niet mochten passeren. Ik bladerde het blad nog even door en kwam tot 25 pagina's puur advertenties, nog los van hun eigen paginagrote advertenties. Moeten er dan nog losse, totaal niet relevante, folders bij?

Ik heb gelijk gebeld, ik WIL dat gewoon niet. Ik betaal voor mijn lidmaatschap en niet voor reclamefolders.
"Daar konden ze niks aan doen, dat deed de drukker" kan ik natuurlijk niet accepteren. De ANWB geeft daar echt wel toestemming voor.
"We kunnen niet selecteren wie wel en wie niet." Doe dan gewoon niet.
"De mensen niet op hogere kosten jagen." Ik denk dat die folders op jaarbasis niet meer dan dubbeltjeswerk per abonnee is. Dat betaal ik dan wel. Of maak het blad iets goedkoper.

En dan nog, ook mijn kinderen staan bij de ANWB nog op mijn adres, dus alles komt in 3-voud!
Nou kon dat laatste verholpen worden, we krijgen nu in dit huis nog maar een exemplaar per keer.
Ik stelde nog voor dat ze die slag op eigen initiatief konden maken, niet op het piepsysteem van de klant, en dat ze daarmee een grote slag in bezuinigingen en vooral, milieuwinst, konden maken. Maar ook dat is niet het plan.

Zie je ze roepen die folders? " Kopen, kopen!!" 


En hetzelfde is het met ons huis- aan huisblad. Ik wil dat wel hebben voor het plaatselijke nieuws, vandaar die Nee/Ja sticker. En natuurlijk.. een stapel folders ingesloten. Ik heb eens gebeld dat ik die niet wil hebben, er was toen twee weken geen foldermateriaal. De agent van de verspreiding belde of het nu goed was, wat ik enthousiast bevestigde. Om vervolgens weer elke week folders in de krant ingestoken te vinden!

Vorige week heb ik het antwoordnummer opgezocht, de folders ingepakt en retour gedaan met de opmerking dat ik ze niet wil hebben. In mijn afwezigheid ben ik terug gebeld, ik heb dus nog niet hun antwoord kunnen horen.

Maar wat een werk om folders buiten de deur te houden! Ik ben bang dat het in ieder geval een Nee/Nee sticker wordt.

Erger je je ook zo???

NB.. waarom ik niet weet of er drie of vijf folders inzaten? Er lag nog meer post op tafel. Ik weet niet of die laatste twee folders uit de Kampioen vielen. Kijkend in het exemplaar van mijn dochter vond ik er drie. Maar.. maar... de twee die ik niet thuis kan brengen waren van gezondheidsschoenen en sta-op stoelen. Het zal toch niet zo zijn dat er nog apart geselecteerd wordt op leeftijd? Dat 50+ nog extra gezondheidsschoenen en sta-op stoelen bijgesloten krijgt? Ik ga het even met mijn ook 50+ zus vergelijken. Dan weten we meer. :)



5 opmerkingen:

  1. Ik heb een keertje naar Dell gebeld.Ik kreeg ongevraagd telkens een reclamefolder van hun in de brievenbus. 'Ja mevrouw, u kunt zich daarvoor afmelden op onze site.'Nou, niet dus. Toen er weer zo'n reclamefolder kwam, heb ik het plastic erom heen (aaaaaarch!) voorzichtig los gehaald, een briefje erbij in gestopt dat ik de folder niet wilde ontvangen en de hele boel retour afzender gestuurd. En dat heeft geholpen. Eindelijk.

    Verder moet ik zeggen dat de nee sticker best wel goed de rommel er tussenuit filtert hoor. In de huis aan huis krantjes zit bijna geen losse reclame.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sinds wij naar het platteland zijn verhuisd is er een natuurlijk einde gekomen aan de folders! We krijgen ze simpelweg niet meer… We wonen zeker te afgelegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij hebben een ja nee sticker op de deur,omdat wij wel graag het plaatselijke krantje willen lezen maar geen folders, nou daar hebben ze wat op gevonden hier in zwolle ,dan stoppen we de folders toch gewoon in dat plaatselijke krantje ,want we weten dat de mensen die wel graag willen blijven lezen, dus dan proppen we ze alsnog de reclame folders door de strot heen , het zijn er nog niet zoveel,maar zo gauw het er meer worden word de sticker vervangen door een nee nee sticker ,dan ook maar geen plaatselijk nieuws meer, hoe jammer dat ook zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kreeg m gisteren in de bus, en ja: die laatste 2 zaten er ook in #50plus ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie je Rosa! Dat is ook nog eens onze persoonlijke gegevens beschikbaar stellen aan de drukker/verspreider! Wacht.. Ze zijn nog niet van me af. :)

      Of gaan we er een landelijke actie van maken. :)

      Verwijderen